Hoppa till huvudinnehåll

Svenska kraftnät använder kakor (cookies) för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor. Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Information om uppdaterad tidplan och arbete med flyghinderbelysning

På grund av förseningar i kringliggande projekt inom Stockholms ström blir tidplanen för driftsättning av 400 kV framskjuten till våren 2023. Till hösten 2022 tas därför 220 kV ledningen i drift igen.

I juli påbörjas arbete med flyghinderbelysningen och pågår till september, därefter sker besiktning. Syftet med flyghinderbelysningen är att synliggöra stolparna för eventuell luftfart. Flyghinderbelysningen består av hinderljus av lågintensivt fast rött sken som drivs av solceller.

Kravet på flyghinderbelysning kommer ifrån Transportstyrelsens föreskrift TSFS 2020:88, som ställer krav på att föremål med en höjd över 45 meter i bebyggt område ska utrustas med flyghindermarkering.

Översiktsbild för placering av stolpar

Översiktsritning