Hoppa till huvudinnehåll

Svenska kraftnät använder kakor (cookies) för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor. Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

En rekryteringsannons gav tolv nya kollegor, bland annat Marko

Hur gör man för att få in många kompetenta nya medarbetare på effektivaste sätt? Elmarknadsavdelningen på Svenska kraftnät testade speedintervjuer och fick gott utfall. Även Marko Miletic som fått jobb är nöjd, det var den bästa intervju han varit på.

I höstas tog elmarknadsavdelningen på Svenska kraftnät ett nytt grepp för att rekrytera nya kollegor. Behovet är stort, rekrytering tar tid och konkurrensen är tuff på marknaden. Man testade att gå ut med en bred platsannons som i princip sa att avdelningen söker den ”som vill arbeta med att utveckla eller förvalta elmarknadslösningar”.  Det var få skall-krav (krav som måste uppfyllas), men flera bör-krav för att kunna sålla och få in personer med olika bakgrund och kompetens.

Över 60 personer sökte. Under ett par intensiva dagar intervjuades 22 personer av enhetschefer i par. Kandidaterna hade 20 minuter på sig att berätta om sig själva och svara på frågor. Enhetscheferna fördelade sedan kandidaterna mellan sig för vidare intervjuer. Resultatet är gott – tolv nya kollegor börjar på avdelningen tack vare den breda annonsen. Marko Miletic är en av dem.

Avslappnad intervju gav matchning

Porträtt Marko Miletic– Jag gillade den breda annonsen. Den var öppen och inriktad på att hitta en bra match mellan det som finns att göra på avdelningen och mina egenskaper och intressen om sökande. Traditionella annonser kan bli så inramade och svåra att söka om man inte har exakt allt som står, säger Marko Miletic.

Marko Miletic är mycket positiv till den här formen av rekrytering.

– Det är den bästa intervju jag varit på! Den inleddes med att två enhetschefer berättade om alla enheter och vad de behöver. Sedan fick jag berätta om mig själv, vad jag kan och vad jag vill. Det var mycket mer avspänt än vanliga intervjuer. Här var syftet att visa varandra vem jag är respektive vilka möjligheter som finns på Svenska kraftnät – för att se om vi kunde få en matchning, säger Marko Miletic.

Och matchning blev det. Markos presentation av sig själv passade bra med de behov som finns på enhet Balansmarknad. Marko Miletic gick vidare till ytterligare intervjuer och fick en tjänst inriktad på stödtjänster.

Roligt och effektivt

Enhetscheferna på elmarknadsavdelningen är också nöjda – både med resultatet och samarbetet med HR.

– Det var otroligt roligt att arbeta i grupp med rekrytering och samtidigt extremt effektivt. Vi kunde ta oss an en stor grupp sökande på kort tid. En annons genererade många anställda, säger Anna Jäderström, enhetschef Balansmarknad.

– Genom att vi chefer har träffat och diskuterat alla kandidater, även de som fått jobb på andras enheter, har vi bra koll på vilka nya medarbetare som börjar. Det är bra när organisationen växer snabbt, säger Robert Thelander, enhetschef Intäktsprocesser.

Testet med speedintervjuer föll väl ut och HR tittar på att använda metoden i fler rekryteringar framöver.

Svenska kraftnät växer, vi behöver fler kollegor, även på elmarknadsavdelningen. Se om det finns någon ledig tjänst som kan passa dig!

Lediga tjänster på Svenska kraftnät

https://www.svk.se/jobba-har/