Hoppa till huvudinnehåll

Svenska kraftnät använder kakor (cookies) för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor. Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Elkablar
400 kV kablar ansluter i Skanstull från angränsande stationer.

Högspänningsprovning genomförd i Skanstulls station

I somras uppnåddes en viktig milstolpe när vi på Svenska kraftnät genomförde högspänningsprov i Skanstull station. Att prova anläggningen är ett viktigt moment innan den tas i drift.

–Skanstull station är byggd för att kunna transformera ned mer effekt till Ellevios 220kV station i Skanstull. Effekten kan även komma från eller skickas vidare till Anneberg och Snösätra som är angränsande stationer i Stockholmsområdet. Vilken riktning effekten skickas mellan stationerna beror på var behovet finns, berättar Henrik Svenningsson projektledare för stationsbygget.

en man står bredvid en tegelbyggnad.
Henrik Svenningsson framför stationsbyggnadens södra fasad. I framtiden kommer området runt stationen att vara allmän väg.

Felsökning med hjälp av högre spänning

–Vi provar anläggningen med hög spänning innan den tas i drift, säger Henrik. Man provar anläggningen på olika sätt för att hitta felaktigheter som kan ha uppstått på material och montage. Högspänningsprovet är ett av de absolut viktigaste testen, en absolut förutsättning innan stationen tas i drift.

Skanstull station - en knutpunkt i Stockholm

–Till stationen i Skanstull kommer 400 kV-kablar från stationerna Anneberg i norr och Snösätra i söder att anslutas. För en säker elförsörjning behöver vi alltid ha två inmatningar till stationen. Vi transformerar strömmen till regionnätägarna, från 400 kV till 220 kV berättar Henrik.

Luckor för elkablar med plåtskivor för.
Passager för 400 kV-kablar, plåtarna tas bort när stationen är i drift.

Stationen i Skanstull är en så kallad GIS-station, ett gasisolerat ställverk. GIS använder man vid speciella förhållanden som i det här fallet, platsbrist. 

Tegelvägg.
Stationsbyggnaden med tegelvalv är en nytolkning av klassisk industriarkitektur.

Skanstull station beräknas vara färdig sent i år 2023 och är klar för driftsättning 2024.

Till projektsidan Skanstull station