Hoppa till huvudinnehåll

Svenska kraftnät använder kakor (cookies) för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor. Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Styrhytten i tunnelborrmaskinen Elektra
Styrhytten i tunnelborrmaskinen Elektra

Ytterligare tätning i Anneberg-Skanstull tunnel

Nu tätas berget i tunneln på de platser som har visat sig mer vattenförande än förväntat.

Entreprenör på plats

Svenska kraftnät har anlitat BESAB för tätningsarbetet, ett företag med god kunskap och lång erfarenhet, bland annat från Trafikverket. Den tätningsmetod och produkt som används är välbeprövad, granskad och godkänd i ett stort antal tunnelprojekt runt om i Sverige.

Tätningsmetod

Med jämna intervall längs tunneln borras åtta stycken, sex meter långa hål med en diameter på fyra och en halv centimeter.

- Min erfarenhet säger att arbetet måste vara välplanerat och systematiskt, med utvecklade metoder, för att lyckas. Det ger oss trygghet i genomförandet, säger Tobias Andersson, byggledare och specialist på tunnelborrning.  

De borrade hålen fylls med tätning som trycks ut i bergets naturliga sprickor vilket hindrar att vatten läcker in i tunneln.

- Jag vill understryka att det rör sig om ett fåtal områden som åtgärdas för att minimera läckaget längs den hittills borrade tunnelsträckningen. För att vara säkra på att kraven i projektets miljödom uppfylls sker ständigt mätningar av vatten som läcker in i tunneln, säger Tobias.

Berörda platser och påverkan

Efterinjekteringen genomförs på ett antal platser längs den cirka 1,3 kilometer långa tunnelsträckning som hittills borrats under Danderyd. På markytan märks inte arbetet. Möjligen kan ett knappt märkbart stomljud höras i ett fåtal byggnader om man lyssnar uppmärksamt.

Arbetstiderna är inledningsvis klockan 07.00-19.00, vardagar och lördagar. Uppföljning av stomljudsnivåer sker för att säkra ljudkraven i projektets miljödom.

Frågor