Hoppa till huvudinnehåll

Den här webbplatsen använder kakor

Svenska kraftnät använder kakor (cookies) för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor. Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

En pråm kommer lastad med transformator och reaktor till Skanstull station

Svenska kraftnät driver ett femtiotal projekt i Stockholm för att bygga ut och förstärka transmissionsnätet, flera av dem tillsammans med region- och lokalnätsägarna. Nu läggs ytterligare en viktig pusselbit på plats med en efterlängtad leverans av den första av två transformatorer och reaktorer till ställverket, den nya GIS-stationen i Skanstull.

Byggnaden för station Skanstull står på plats

Svenska kraftnäts nya Skanstull station byggs i Mårtensdal, i utkanten av Hammarby Sjöstad, granne med Fryshuset, söder om Södermalm. Byggnaden är arkitektritad och står i stora delar på plats. Under en tid har det arbetats med husinstallationer och nyligen inleddes installationen av en ”GIS” (Gas Insulated Switchgear), ett gasisolerat ställverk med kontrollsystem.

Nu levereras transformator och reaktorer

Nu kommer den första transformatorn och reaktorerna för installation. Den tunga specialleveransen inleddes i Ludvika, södra Dalarna, och togs därifrån med järnväg till hamnen i Norrköping. Där skedde omlastning till pråm för den fortsatta resan mot Stockholm.

- Det är ett omfattande arbete som föregått leveransen, alltifrån kravställning, tekniska utredningar, upphandling och beslut, säger Peter Berg, projektledare för Station Skanstull.

Transport och installationer av Kraftdragarna och Linxon 

Transporter av den här digniteten är väderberoende. Resan mot Stockholm inleddes därför med marginal inför landkörning och transport till stationen,med respekt för omgivning och trafik, natten mot lördag förra veckan.

- För slutsträckan till stationen stängde vi av tvärbanan och trafiken för passagen över vanligtvis hårt trafikerade Hammarby Allé. Med start nästa vecka och fram till våren 2023 kommer transformator och reaktorer att installeras. I december kommer nästa pråm med den andra transformatorn och reaktorn till stationen, säger Peter.

Första inkopplingen av kablar från Snösätra

När Skanstull station är färdig sommaren 2023 står kablarna från Snösätra först på tur att kopplas in, därefter ansluts Ellevios 220 kV station. Stationen är också förberedd för de 400 kV kablar som ska anslutas från Anneberg-Skanstull.

- Transmissionsnätet i Stockholm är i stort behov av förstärkning och högt prioriterat med de projekt som drivs här och stationen i Skanstull som en av flera viktiga knutpunkter för den större helheten med att öka kapaciteten jämfört med idag, säger Eva Jönsson, huvudprojektledare för Svenska kraftnäts projekt i Stockholm.

Kritisk tryckpunkt för Stockholms elförsörjning

- Den nya stationen är kritisk som knut- och tryckpunkt för Stockholms elförsörjning. Här kommer förbindelserna mellan norr och söder att knytas ihop och även matas ner till region- och lokalnät, säger Per Eckemark, chef Division Nät.

Fakta

  • Linxon är ett joint-venture mellan SNC-Lavalin och Hitachi Energy som levererar nyckelfärdiga lösningar, t ex ställverk där även Skanska är delaktiga
  • Transformator och reaktorer är tillverkade av Hitachi Energy AB i Ludvika, och ingår som en del i Linxons totalentreprenad, i Hitachi Energy ingår numera det som tidigare var ABB Power Grid
  • Kraftdragarna AB utför service och akuta specialtransporter som en viktig del i en väl fungerande elförsörjning. Tunga lyft och transporter på väg, järnväg och vatten är deras specialiteter. Kraftdragarna ägs av Svenska kraftnät och Vattenfall, hälften vardera