Balansansvarig
För att kunna leverera reserver till Svenska kraftnät måste man antingen själv vara balansansvarig eller sluta avtal med ett annat företag som är balansansvarig.
Som balansansvarig ska man löpande planera för och ska vid behov handla sig i balans. Planeringen görs per elområde och håller successivt på att ändras från att göras per timme till att göras per kvart. Om man inte lyckas planera sig i balans får man betala kostnaderna för sina obalanser, det vill säga vad det kostar att återupprätta balansen. Kostnaderna räknas ut i den så kallade avräkningsprocessen.
Planeringsansvaret sträcker sig idag fram till en timme före elen faktiskt ska användas. Då lämnar man över sina planer till Svenska kraftnät som säkerställer balansering av hela elsystemet i realtid.
Ansvaret som balansansvarig formaliseras i balansansvarsavtalet och tillhörande bilagor.
Mer information om vad balansansvaret innebär i praktiken
Mer information om balansansvarsavtalet och dess bilagor
Information om Svenska kraftnäts arbete med balansering finns under Om kraftsystemet
Avgifter och kostnader som balansansvariga betalar:
- Grundavgift: 1,200 euro per MWh
- Obalansavgift: 1,150 euro per MWh
- Veckoavgift: 30 euro per vecka
- Avgift för effektreserv: 0,33 euro per MWh
Mer information: Det här betalar du
Dagens roll som balansansvarig, ska delas upp i två nya aktörsroller:
- Balansansvarig part (Balance Responsible Party, BRP)
- Leverantör av balanstjänster (Balancing Service Provider, BSP).
Balansansvarig part (Balance Responsible Party, BRP)
Ansvarar ekonomiskt för de obalanser som kan uppstå för en marknadsaktör.
Leverantör av balanstjänster (Balancing Service Provider, BSP)
Tillhandahåller reserver som används vid balansering såsom FCR, aFRR och mFRR.
Förändringen ökar möjligheten för fler att bidra
Syftet med förändringen är att ge förutsättningar för ökad konkurrens och att fler leverantörer får möjlighet att erbjuda balanstjänster i form av balanskapacitet och balansenergi.
Förändringen är en del av införandet av Europas inre elmarknad och regleras i EU-kommissionens förordning Balanshållning avseende el.
- Den som vill bli balansansvarig måste göra en formell ansökan, teckna nödvändiga avtal och visa att man uppfyller kraven.
- Ansökan om att bli balansansvarig ska göras via eSett Oy, som sköter administrativ hantering av balansansvarsavtalet för Svenska kraftnäts räkning.
- Ditt företag behöver även teckna Ediel-avtal direkt med Svenska kraftnät. Om ditt företag redan har ett aktivt Ediel-avtal för en annan roll på elmarknaden kan detta nyttjas.
Ansökningsprocessen
1. Anmäl intresse om att bli balansansvarig till eSett
Anmäl att ditt företag är intresserat av att bli balansansvarig (på engelska Balance Responsible Party, BRP). Det kan göras antingen via
- e-post till: settlement@esett.com
- https://esett.service-now.com/esett Öppnas i nytt fönster (serviceportal)
- Mer om att bli balansansvarig: https://www.esett.com/customers/new-market-participants/ Öppnas i nytt fönster
2. Anmäl intresse till Svenska kraftnät
Anmäl att ditt företag är intresserat av att bli ny aktör och få Ediel-konto. Gör så här:
- Underteckna Ediel-avtal i två exemplar. (.pdf) Öppnas i nytt fönster
- Ediel-avtalet Light (på engelska) (.pdf) Öppnas i nytt fönster förklarar huvuddragen av Ediel-avtalet.
- Anskaffa ett registreringsbevis för företaget från Bolagsverket och ange vilken eller vilka aktörsroller det gäller (elleverantör, nätägare, balansansvarig eller ombud). På registreringsbeviset bör det framgå vilken verksamhet bolaget ska bedriva.
- Fyll i blanketten
- Här anger ni dels vilken eller vilka roller ni önskar, och ni ombeds även ange en kontaktperson för bolaget och kontaktuppgifter till denne (e-postadress och telefonnummer) så att vi vet vem vi kan kontakta. Det är den personen vi fortsättningsvis kontaktar och som ska registrera er som användare i Edielportalen.
- Sänd in allt detta till: Svenska kraftnät, Elmarknad, Att: Yvonne Hellström, Box 1200, 172 24 Sundbyberg.
Ni kommer att få ert Ediel-ID via e-post till den kontaktperson ni angivit i er intresseanmälan.
När ni fått ert Ediel-ID ansvarar er kontaktperson själv för att registrera er som användare i Edielportalen. Öppnas i nytt fönster
Ni ska sedan göra tester av era system i Edielportalen utifrån er aktörsroll och lägga upp information i Ediel. För att bli godkänd som Ediel-aktör krävs godkänt i relevanta tester. Mer information om systemtesterna finns under Edielportalen. Först när ni fullföljt testerna och testerna blivit godkända, kommer vi att skicka tillbaka ert exemplar av Ediel-avtalet.
Kontakt och mer information
Kontakta gärna ediel@svk.se om du har frågor om anslutning till Edielportalen.
Mer information finns på sidan Använda Ediel
Om Edielportalen
Edielportalen är ett verktyg för att skicka standardiserade elektroniska meddelanden (EDI) mellan registrerade användare. På Edielportalen finns information om alla elaktörer, hur man skickar EDI mellan varandra och uppgifter om kontaktpersoner med mera. Det är också här som ni som ny aktör ska göra era systemtester och aktörstester.